Társasjátékok mindenkinek

Társasjátékvarázs

Társasjátékvarázs

Társasjátékvarázs - Előszó

2017. január 18. - Kaland-Játék-Kockázat

Sziasztok, üdvözöllek titeket a kis blogomon, amit leginkább a magam szórakoztatására írok, de remélem azért mások is ide-idetévednek majd néha és hasznosnak fogják találni az itt olvasható információkat. Magamról röviden annyit, hogy a '90-es évek közepén találkoztam először a CCG kártyákkal (Star Wars, Vampire, Battletech, X-Files, Legend of the Five Rings), amiket elsősorban gyűjtöttem és csak másodsorban játszottam velük. Aztán jött az internet, e-Bay és rájöttem, hogy sokkal több Kaland Játék Kockázat könyv (azokat is gyűjtöm) és CCG kártya van, mint ami az itthoni boltokban kapható. Akkor fedeztem fel két érdekes világban játszódó kártyajátékot: Spycraft és a Call of Cthulhu. Aztán ismét eltelt pár év mire rájöttem, hogy az utóbbiból társasjáték is létezik. Gondoltam ezt meg kell vennem, még akkor is, ha nem játszom vele, mert nagyon tetszett a grafika és a design.

20161214_0039_tokio_kiralya.jpg

Az akkori munkahelyemen felfedeztem, hogy valakinek megvan az Arkham Horror és már játszottak is vele bent a cégnél. Nekem sem kellett több és az unszolásomra meg is szervezték az első társasjátékpartit. Szóval akkor kezdődött minden: 2015 április 8-án. Mivel a Pandemic volt az első játék, amivel játszottunk, mondhatjuk azt is, hogy az fertőzött meg engem. Rájöttem, hogy egy új hobbim van születőben. Beszippantott magába ez a világ és azóta sem enged. Eddig több, mint 90 különböző társasjátékkal játszottam (2017 január), de nem tartom magam annyira hardcore gémernek. A rövid, vicces partijátékok is épp annyira tudnak szórakoztatni, mint a hosszabb zombis, gyilkolós, nyomozós, stratégiai játékok.

20151022_0142_arkham_horror.jpg

A későbbi bejegyzésekben különböző társasjátékokat fogok tömören bemutatni, hátha segíteni fogja a tanácstalan látogatót a választásban. Most pedig megpróbálom összefoglalni az értékeléseimnél használatos rövidítéseket, szakszavakat (hú, ez most nagyon komolyan hangzott). Igyekszem nem túlbonyolítani a dolgokat, hiszen nem célom egy másik boardgamegeek oldalt felépíteni.

ért_x: Értékelés (1-től 10-ig).

hossz_x_y: A játék hossza percben. Azt tudni kell azért, hogy nagyon sok tényezőtől függ ez a szám: hányan játszotok, szerettek-e sokat gondolkodni, hányszor játszottatok már a játékkal, stb. Van olyan játék, ahol a választott küldetéstől is függ, hogy mikor értek a végére. Próbálok majd az első három játék során tapasztaltakból átlagot vonni egy négyszemélyes játékra.

hossz_szab_x_y: A szabálymagyarázás hossza. Ez is egy sok tényezős dolog. Ki magyarázza, kiknek magyarázza, stb.

ját_x_y: A játékosok száma. Legalább és legfeljebb hányan játszhatják a játékot.

ját_aj_x_y: Ajánlott játékosok száma. Szemben a kiadó által megjelölt intervallummal szerintem hány fővel a legélvezetesebb a játék.

koop: Kooperatív játékmenet, tehát a játékosok együtt harcolnak a "gép" ellen.

kompetitív_x: Kompetitív játékmenet, tehát a játékosok egymás ellen vannak. Egytől ötig fogom osztályozni, ahol az ötös a nagyon konfrontatív játékokat jelöli.

mech_xyz: Mechanika, amit a játék használ. Legfeljebb három - a legfontosabb - mechanikával fogom felcímkézni a játékokat.

szer_xyz: A szerencse szerepe a játék folyamán: kevés, átlagos, sok.

neh_xyz: A játék nehézsége. Figyelembe véve pár tényezőt milyen játékosoknak ajánlom (kezdő, gyakorlott, haladó). Ez azért fontos szerintem, mert egy újoncot nem biztos, hogy le szeretnél ültetni egy haladó játék elé, mert elképzelhető, hogy az összes kedve el fog menni a játékoktól örökre.

téma: Ez magáért beszél szerintem.

v_xyz: A játékot megjelentető kiadó neve. Néha egy játékot több kiadó is kiad az ország, a földrész és a nyelv függvényében. Ilyenkor próbálom az eredeti kiadót megadni vagy amelyik leginkább jellemző az adott játékra.

w_****: Az első kiadás éve.

x_xyz: A játék szerzője.

20161002_0052_scythe.jpg

Pár dolog, ami egy kezdőnek ismeretlen fogalom lehet. Kezdjük rögtön egy kis földrajzzal: Amerikai Egyesült Államok és Németország. Jelenleg ők a társasjáték nagyhatalmak és mindegyikük más stílust képvisel. Persze, mint az élet sok más területén, semmi sem csak fekete vagy fehér, vannak hibrid játékok is, de általában a következők jellemzőek a két oldalra. Az ameri-játékok erősen téma vezéreltek (nagy varázslók csapnak össze egymással, zombihordák rohannak le minket, ősi istenek fenyegetik a földlakókat más dimenziókból, stb.), történetet mesélnek el, ami folyamatosan bontakozik ki, már a szabálykönyv is "színes-szagos", a játék folyamán használt kártyákból sok van, jellemzően igényes képekkel, grafikával és a beleélést segítő szövegekkel (flavor text), sok miniatűr bábut zsúfolnak bele a dobozba, nagy helyet foglal el a legapróbb részletekig kidolgozott játéktábla, nagyon összetett szabályrendszerük van, magas a szerencsefaktor (sokszor kockadobásokkal), gyakori az interakció a játékosok között (leginkább harc formájában), asszimetrikus kezdőfelállás (amikor például mindenki más különleges tulajdonsággal rendelkező fajjal vág neki a kalandnak).

20160818_0032_eldritch_horror.jpg

Ezzel szemben az euró-játékok emészthetőbbek, könnyebb rávenni a családot vagy a kezdőket a kipróbálásukra, mindenki egyenlő feltételekkel indul, részletes miniatűrök helyett megelégszik a kockajelölőkkel (cube) és az egyszerű fabábukkal (meeple), a szerencse szerepe minimális vagy egyáltalán nincs, ha mégis van benne mondjuk kockadobás, akkor azt valamilyen egyedi módon használja a játék (nem pedig úgy, ahogy aki magasabbat dob az nyer), kalandozások helyett a gazdaságra koncentrál (építs fel egy falut, várost, birodalmat a legnagyobb hatékonysággal), a játékosok interakciója gyakran korlátozott és az is sokkal barátságosabb módon történik (elveszel egy akciót vagy egy különleges képességet a másiktól, de még így is marad neki x-1 lehetősége, ami közül választhat), nem az főcél, hogy a másiknak betegyél,  hanem, hogy kiépíts egy olyan olajozottan működő rendszert a keretszabályokon belül, amivel te szerzed meg a legtöbb győzelmi pontot a játék végére.

20160421_0085_village.jpg

Draftolásnak nevezzük azt, amikor nem csak egyszerűen felhúzod a legfelső lapot a pakliból, hanem több kártyából van lehetőséged kiválasztani a neked megfelelőt. Ilyen mechanika van a 7 csodában is, ahol minden játékos a kör/kor elején kap hét kártyát, ezek közül kiválaszt egyet majd tovább adja a mellette ülőnek a maradék paklit. Ezáltal elkerülhetők az olyan esetek, amikor valakinek csupa jó lap került kiosztásra, míg másoknak meg csak rossz/használhatatlan lapok.

20160930_0026_7_wonders.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsasjatekvarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr412136575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása