Most sajnos nem lesz időm meg kedvem folytatni ezt a társasos blogot. :(
Az első kettő megvan, azok tetszettek. A többivel nem játszottam, nem mindegyik győzött meg. Valahogy engem beszívott a FFG Cthulhus vonala, jól csinálják, hogy sok pénzt hagyjunk náluk. :)
Igazán nincs mit! :) És egyáltalán nem kötekedésnek szántam ám! Velős kis összefoglaló, csupán az említett részeknél úgy éreztem, megemlítenék néhány apróbb pontosítást. Régi rajongóként tekintélyes kollekció büszke tulajdonosa volnék, a taglalt címeket is beleértve. Emellett pedig sokat játszottam/játszom is ezek többségével, így amit írtam, az is tényleges tapasztalaton alapul.
Ha esetleg folytatnád a cikksorozatot, ajánlom figyelmedbe az alábbi címeket:
- Arkham Horror (Third Edition)
- Arkham Horror: Final Hour
- Cthulhu: Death May Die
- Cthulhu Wars
- Witch of Salem
- Mythos Tales
- Four Against the Great Old Ones
- CultiStorm (magyar fejlesztés)
- Dreamlands Adventures (ugyancsak magyar projekt)
Kis korrekció nagy késéssel: Az Arkham Horror eredeti 1987-es Chaosium-féle kiadása a legkevésbé sem hasonlít egy Monopoly-ra, és nem hogy elavultnak, hanem inkább saját korát jócskán megelőzőnek tekinthető! Olyannyira, hogy a 2005-ös FFG-féle változat nem más, mint az eredeti kozmetikázása néhány apróbb ötlettel megspékelve (amik mellesleg nem igazán újdonságok, csupán anno kimaradtak az eredetiből; ezeket később közzétették). Mondjuk, ez nem is meglepő, hiszen mindkét verzió dizájnere ugyanaz a Richard Launius, akinek voltaképpen az egész franchise köszönhető (neve az összes vonatkozó produktumhoz kötődik valamilyen módon). A sztori röviden: Mr. Launius nagy rajongója volt a Chaosium Call of Cthulhu című asztali szerepjátékának, és úgy döntött, leegyszerűsített formában táblás játékká alakítja azt (a játék eredeti címe is az lett volna, hogy Call of Cthulhu: The Board Game, de a kiadó az esetleges félreértések elkerülése végett végül jobbnak látta megváltoztatni azt). A számos tekintetben úttörő játék (teljes kooperáció, tényleges játékosinterakció, időzítőrendszer, hangsúlyos atmoszféra, helyszíni események, tematikus játékelemek, stb.) rengeteget merít a forrásanyagból: a kiterjedt Cthulhu-mítoszból úgy, mint az azon alapuló Call of Cthulhu TTRPG-ből (számtalan konkrét utalással!). Csaknem 2 évtized elteltével az FFG felkérte őt a játék remake projektjének kivitelezésére, és ennek eredménye a 2005-ben megjelent Arkham Horror 2. kiadás. Ami nem változott: helyszínek és események (kb. 90%-ban ugyanazok; néhány szóról szóra!), a 8 alapnyomozó karaktere, a szörnyek java, valamint a tárgyak és varázslatok jelentős többsége. Ami kvázi-újdonság: nyomrendszer, elkülönített végső összecsapások (illetve a Nagy Öregek és Külső Istenek elkülönítése), a szörnyek megreformált mozgásmechanizmusa, a nyomozók rövid háttérsztorija, illetve egy jelentősen (és leginkább feleslegesen) bonyolultabb képességpróbarendszer. (Ez utóbbiak többsége ötlet szintjén már az eredeti kiadásnál megvolt, és a jóval később elérhetővé tett adalékok vázlatai között olvasható.)
A 9 évvel később, ugyancsak a Chaosium égisze alatt piacra dobott Mythos CCG nem igazán próbálta a Call of Cthulhu TTRPG-t átültetni sehová; inkább csak egy újabb CCG volt az amúgy is telített piacon, érdekes és innovatív sztorialapú játékmechanizmussal, de kudarcra ítélt marketinggel. Az viszont tény, hogy a Mythos CCG tekinthető a későbbi, FFG-féle Call of Cthulhu CCG/LCG/TCG termékvonal spirituális elődjének, mely utóbbi jóval sikeresebbé tudott válni.
Ami a Mansions of Madness 1. kiadását illeti – na, az lenne a Call of Cthulhu TTRPG tulajdonképpeni társasjátékadaptációja! Nem csupán azért, mert már címében is egy korai CoC modulra utal, hanem mivel a játék kampányai is onnan származnak, ahogy a mesélő (Keeper) ötlete, a karakterképességek és -tulajdonságok egymásra utaltsága, stb. A játék 2. kiadásánál hatalmas hiba volt a mesélő szerepét egy mesterséges intelligencia által vezérelt alkalmazásra bízni, mivel ez által pont az egyik esszenciális tényezőt iktatták ki. Akkor már szerencsésebb lett volna az Arkham-/Eldritch-vonalhoz hasonlóan megoldani, de hát kinek az Álarcos Főpap, kinek a csápnyúlványos kultistáné…
Mindemellett persze száznál is több játék tarkítja a kapcsolódó játékok palettáját, köztük néhány ugyancsak említésre méltó címmel, a hazai felhozatal viszont sajnos erősen korlátozott, így a nagyérdemű (ismét csak) jól teszi, ha játék mellett nyelvtanulásra is szán némi időt…
Kis korrekció nagy késéssel: Az Arkham Horror eredeti 1987-es Chaosium-féle kiadása a legkevésbé sem hasonlít egy Monopoly-ra, és nem hogy elavultnak, hanem inkább saját korát jócskán megelőzőnek tekinthető! Olyannyira, hogy a 2005-ös FFG-féle változat nem más, mint az eredeti kozmetikázása néhány apróbb ötlettel megspékelve (amik mellesleg nem igazán újdonságok, csupán anno kimaradtak az eredetiből; ezeket később közzétették). Mondjuk, ez nem is meglepő, hiszen mindkét verzió dizájnere ugyanaz a Richard Launius, akinek voltaképpen az egész franchise köszönhető (neve az összes vonatkozó produktumhoz kötődik valamilyen módon). A sztori röviden: Mr. Launius nagy rajongója volt a Chaosium Call of Cthulhu című asztali szerepjátékának, és úgy döntött, leegyszerűsített formában táblás játékká alakítja azt (a játék eredeti címe is az lett volna, hogy Call of Cthulhu: The Board Game, de a kiadó az esetleges félreértések elkerülése végett végül jobbnak látta megváltoztatni azt). A számos tekintetben úttörő játék (teljes kooperáció, tényleges játékosinterakció, időzítőrendszer, hangsúlyos atmoszféra, helyszíni események, tematikus játékelemek, stb.) rengeteget merít a forrásanyagból: a kiterjedt Cthulhu-mítoszból úgy, mint az azon alapuló Call of Cthulhu TTRPG-ből (számtalan konkrét utalással!). Csaknem 2 évtized elteltével az FFG felkérte őt a játék remake projektjének kivitelezésére, és ennek eredménye a 2005-ben megjelent Arkham Horror 2. kiadás. Ami nem változott: helyszínek és események (kb. 90%-ban ugyanazok; néhány szóról szóra!), a 8 alapnyomozó karaktere, a szörnyek java, valamint a tárgyak és varázslatok jelentős többsége. Ami kvázi-újdonság: nyomrendszer, elkülönített végső összecsapások (illetve a Nagy Öregek és Külső Istenek elkülönítése), a szörnyek megreformált mozgásmechanizmusa, a nyomozók rövid háttérsztorija, illetve egy jelentősen (és leginkább feleslegesen) bonyolultabb képességpróbarendszer. (Ez utóbbiak többsége ötlet szintjén már az eredeti kiadásnál megvolt, és a jóval később elérhetővé tett adalékok vázlatai között olvasható.)
A 9 évvel később, ugyancsak a Chaosium égisze alatt piacra dobott Mythos CCG nem igazán próbálta a Call of Cthulhu TTRPG-t átültetni sehová; inkább csak egy újabb CCG volt az amúgy is telített piacon, érdekes és innovatív sztorialapú játékmechanizmussal, de kudarcra ítélt marketinggel. Az viszont tény, hogy a Mythos CCG tekinthető a későbbi, FFG-féle Call of Cthulhu CCG/LCG/TCG termékvonal spirituális elődjének, mely utóbbi jóval sikeresebbé tudott válni.
Ami a Mansions of Madness 1. kiadását illeti – na, az lenne a Call of Cthulhu TTRPG tulajdonképpeni társasjátékadaptációja! Nem csupán azért, mert már címében is egy korai CoC modulra utal, hanem mivel a játék kampányai is onnan származnak, ahogy a mesélő (Keeper) ötlete, a karakterképességek és -tulajdonságok egymásra utaltsága, stb. A játék 2. kiadásánál hatalmas hiba volt a mesélő szerepét egy mesterséges intelligencia által vezérelt alkalmazásra bízni, mivel ez által pont az egyik esszenciális tényezőt iktatták ki. Akkor már szerencsésebb lett volna az Arkham-/Eldritch-vonalhoz hasonlóan megoldani, de hát kinek az Álarcos Főpap, kinek a csápnyúlványos kultistáné…
Mindemellett persze száznál is több játék tarkítja a kapcsolódó játékok palettáját, köztük néhány ugyancsak említésre méltó címmel, a hazai felhozatal viszont sajnos erősen korlátozott, így a nagyérdemű (ismét csak) jól teszi, ha játék mellett nyelvtanulásra is szán némi időt…
Jó kis írás, tetszik, hogy a legfontosabb lények,helyek össze lettek szedve. Egyet kell értenünk: a könyveken, illusztrációkon kívül eddig szinte semmi nem volt képes visszaadni Lovecraft és Derleth univerzumàt. Talán az 1992-es Alone in the Dark játék kapargatta a felszínt.
Azt még megjegyzném, hogy a zseniális magyar fordításokat KORNYA Zsoltnak köszönhetjük,a Jó Isten éltesse az emberi kor legvégső határáig.
Mi most próbáltuk először ketten az alapot! Szerintem nagyszerű játék! 80 perc volt, rövidnek tűnt, mivel nem volt lehetőségem teljesen kibontani az eltervezett stratégiámat. (Ki is kaptam.) :-)
Társasjátékok mindenkinek
Társasjátékvarázs
Társasjátékvarázs
Utolsó kommentek:
Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2020.11.20. 19:56:55
Az első kettő megvan, azok tetszettek. A többivel nem játszottam, nem mindegyik győzött meg. Valahogy engem beszívott a FFG Cthulhus vonala, jól csinálják, hogy sok pénzt hagyjunk náluk. :)
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (1. rész)
SorgUR 2020.11.15. 02:50:31
Ha esetleg folytatnád a cikksorozatot, ajánlom figyelmedbe az alábbi címeket:
- Arkham Horror (Third Edition)
- Arkham Horror: Final Hour
- Cthulhu: Death May Die
- Cthulhu Wars
- Witch of Salem
- Mythos Tales
- Four Against the Great Old Ones
- CultiStorm (magyar fejlesztés)
- Dreamlands Adventures (ugyancsak magyar projekt)
Ha pedig alaposabban is górcső alá vennéd a témát, javaslom, vess egy pillantást az egyik vonatkozó listámra:
boardgamegeek.com/geeklist/266469/chronological-list-games-based-cthulhu-mythos
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (1. rész)
Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2020.11.14. 23:59:04
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (1. rész)
SorgUR 2020.11.12. 09:57:21
A 9 évvel később, ugyancsak a Chaosium égisze alatt piacra dobott Mythos CCG nem igazán próbálta a Call of Cthulhu TTRPG-t átültetni sehová; inkább csak egy újabb CCG volt az amúgy is telített piacon, érdekes és innovatív sztorialapú játékmechanizmussal, de kudarcra ítélt marketinggel. Az viszont tény, hogy a Mythos CCG tekinthető a későbbi, FFG-féle Call of Cthulhu CCG/LCG/TCG termékvonal spirituális elődjének, mely utóbbi jóval sikeresebbé tudott válni.
Ami a Mansions of Madness 1. kiadását illeti – na, az lenne a Call of Cthulhu TTRPG tulajdonképpeni társasjátékadaptációja! Nem csupán azért, mert már címében is egy korai CoC modulra utal, hanem mivel a játék kampányai is onnan származnak, ahogy a mesélő (Keeper) ötlete, a karakterképességek és -tulajdonságok egymásra utaltsága, stb. A játék 2. kiadásánál hatalmas hiba volt a mesélő szerepét egy mesterséges intelligencia által vezérelt alkalmazásra bízni, mivel ez által pont az egyik esszenciális tényezőt iktatták ki. Akkor már szerencsésebb lett volna az Arkham-/Eldritch-vonalhoz hasonlóan megoldani, de hát kinek az Álarcos Főpap, kinek a csápnyúlványos kultistáné…
Mindemellett persze száznál is több játék tarkítja a kapcsolódó játékok palettáját, köztük néhány ugyancsak említésre méltó címmel, a hazai felhozatal viszont sajnos erősen korlátozott, így a nagyérdemű (ismét csak) jól teszi, ha játék mellett nyelvtanulásra is szán némi időt…
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (2. rész)
SorgUR 2020.11.12. 09:56:51
A 9 évvel később, ugyancsak a Chaosium égisze alatt piacra dobott Mythos CCG nem igazán próbálta a Call of Cthulhu TTRPG-t átültetni sehová; inkább csak egy újabb CCG volt az amúgy is telített piacon, érdekes és innovatív sztorialapú játékmechanizmussal, de kudarcra ítélt marketinggel. Az viszont tény, hogy a Mythos CCG tekinthető a későbbi, FFG-féle Call of Cthulhu CCG/LCG/TCG termékvonal spirituális elődjének, mely utóbbi jóval sikeresebbé tudott válni.
Ami a Mansions of Madness 1. kiadását illeti – na, az lenne a Call of Cthulhu TTRPG tulajdonképpeni társasjátékadaptációja! Nem csupán azért, mert már címében is egy korai CoC modulra utal, hanem mivel a játék kampányai is onnan származnak, ahogy a mesélő (Keeper) ötlete, a karakterképességek és -tulajdonságok egymásra utaltsága, stb. A játék 2. kiadásánál hatalmas hiba volt a mesélő szerepét egy mesterséges intelligencia által vezérelt alkalmazásra bízni, mivel ez által pont az egyik esszenciális tényezőt iktatták ki. Akkor már szerencsésebb lett volna az Arkham-/Eldritch-vonalhoz hasonlóan megoldani, de hát kinek az Álarcos Főpap, kinek a csápnyúlványos kultistáné…
Mindemellett persze száznál is több játék tarkítja a kapcsolódó játékok palettáját, köztük néhány ugyancsak említésre méltó címmel, a hazai felhozatal viszont sajnos erősen korlátozott, így a nagyérdemű (ismét csak) jól teszi, ha játék mellett nyelvtanulásra is szán némi időt…
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (1. rész)
josé73 2017.10.25. 12:09:27
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (1. rész)
Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2017.03.16. 16:04:00
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (1. rész)
zsírvezér 2017.03.16. 11:57:25
Azt még megjegyzném, hogy a zseniális magyar fordításokat KORNYA Zsoltnak köszönhetjük,a Jó Isten éltesse az emberi kor legvégső határáig.
Bejegyzés: Cthulhu-mítosz (1. rész)
Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2017.03.05. 21:53:53
Bejegyzés: Village
esoember 2017.03.05. 17:45:30
Bejegyzés: Village
Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2017.02.09. 23:55:07
Bejegyzés: Village
PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2017.02.09. 15:48:24
Bejegyzés: Village