Village, ahol jó meghalni
A Village egy olyan családi játék, ami ennél családiasabb már nem is lehetne hiszen egy családot fogsz irányítani. Elküldheted a családtagokat műhelybe inasnak, templomba papnövendéknek, a tanácsházára közalkalmazottnak, a piacra kofának, de akár utazónak is a hetedhét határon túlra és mint a való életben úgy itt is a rokonaid megszületnek és majd meghalnak. A játék hangulatos táblája egy kedves kis falut ábrázol hét akció mezővel, ahová minden kör elején előre meghatározott számú befolyás kockát kell kirakni egy kis zöld zsákból. Amikor te vagy soron kiválasztasz egy helyet és elveszel onnan egy ilyen befolyás kockát és végre hajthatsz egy a mezőhöz tartozó akciót. Kétféleképpen tudsz fizetni az akciódért: befolyás kockával (amiből négy különböző színű van) vagy idővel. Amikor az utóbbit választod, akkor a kis tábládon a jelölőddel leléped a homokórákat. Van még egy ötödik kocka is a fekete, ez a pestis, ami rögtön két idővel rövidíti meg a családod életét. A tízedik lépés után körbeértél, ilyenkor még befejezed az akciódat, de utána el kell temetned a legkisebb számmal rendelkező családtagod. Ha szerencsés vagy, akkor még van hely a falu krónikájában és itt kerül végső nyugalomra rokonod (ez a játék végén győzelmi pontokat hozhat neked), viszont ha már a telítettek a krónika lapjai akkor jeltelen sírba kerül a kis bábud. Az eredeti szabály szerint akkor van vége a játéknak ha a két temezkezési hely közül az egyik betelik, de ilyenkor a játék nekünk túl rövidnek tűnt, szóval addig játszottunk, amíg mindkettő be nem telt.
Van még egy poénos rész a játékban, amikor papnak küldöd a fiadat. Ilyenkor bedobod az egyik bábudat egy kis fekete zsákba, ahol már lapul négy semleges szerzetes. A kör végén következik a mise, amikor húzni kell négyet a papnövendékek közül és ha egy játékos bábuja ki lett húzva, akkor az rögtön a templomba kerül. Akkor sincs baj, ha nem vagy a szerencse kegyeltje, mert a kiválasztás előtt dönthetsz úgy, hogy egy érmével olajozottabbá teszed a dolgokat.
Igazából a Village-ről nem is tudnék rosszat mondani, a maga kategóriájában nagyon jó kis alkotás, 2012-ben az év játéka volt Németországban. Azóta megjelent hozzá két kiegészítő is: az Inn és a Port. Még nem sikerült játszanom velük, de remélem hamarosan erre is sor kerül majd és akkor szentelek nekik egy különálló bejegyzést...vagy kettőt.
Tippek, trükkök:
- Ne félj meghalni! Egy jól időzített temetéssel jó helyet tudsz szerezni a falu krónikájában! Éppen ezért, főleg a játék elején, megéri idővel fizetni a befolyás kockák helyet.
- Ha a játék végére be szeretnéd járni mind a hat várost, akkor mindenféleképpen rakj egy családtagot a szekér készítő műhelyre.
- Mivel mindig a legkisebb számú embered fog meghalni, ezért rakj egy-egy első generációs családtagot a tanácsházára és a templomra, így lesz esélyed elfoglalni a méltó helyed a krónikákban. Utána viszont csakis magasabb számú embert küldj oda, hogy meg tudják tartani a pozíciójukat a játék végéig!
értékelés: 8/10
hosszúság: 80-100 perc
szabálymagyarázás: 30-40 perc
játékosok száma: 2-4 (kiegészítővel 5)
ajánlott játékosok száma: 3-4
kompetitív: 2/5
mechanika: munkáslehelyezés (ami inkább munkásfelvevés)
nehézség: gyakorlott
szerencse szerepe: kevés
téma: középkori falusi gazdasági
kiadó: Eggertspiele
kiadás éve: 2011
szerzők: Inka Brand és Markus Brand
pro: aranyos téma, a halál itt pozitívumként jelenik meg
kontra: ez a játék pont úgy jó, ahogy van