Társasjátékok mindenkinek

Társasjátékvarázs

Társasjátékvarázs

Lewis & Clark

2017. február 18. - Kaland-Játék-Kockázat

Lewis & Clark, amikor az indiánok még nem rezervátumokban laktak
20170125_0021_lewis_and_clark.jpg

A játék valós esemény alapján készült el, de nem kell megijedni, ez nem egy második világháborús harci stratégia, hanem egy érdekes mechanikával operáló felfedezős játék. Történt ugyanis egyszer az 1800-as években, hogy az Amerikai Egyesült Államok akkori elnöke, Thomas Jefferson, sok pénzért megvette a franciáktól Louisiana tartományt, amivel megszerezte a Mississippin túli vadnyugatot is. Akkoriban csak az indiánok és a prémkereskedők ismerték ezt a vidéket ezért 1803-ban Jefferson megbízta személyi titkárát, az akkoriban csak 29 éves Meriwether Lewist, hogy szervezzen egy expedíciót és fedezze fel a megörökölt óriási földdarabot. 1804 május 14-én a harminchárom fős Felderítő Egység egy dereglyével és két kenuval megindult a Mississippin felfelé. Lewis azt a parancsot kapta, hogy keressen egy biztonságos átjárót a nyugati partra és jegyezzen fel mindent, amikkel és akikkel találkoznak útjuk során: növényeket, állatokat, de legfőképp az indiánokat, mennyire barátságosak, gazdag-e a földjük, termésük, hajlandóak-e a békére és a kereskedelemre. Sok viszontagság és kaland után 1805 november végén, 554 nappal és 6700 kilométerrel az indulás után megpillantották a Csendes-óceánt. Ha hinni lehet a korabeli feljegyzéseknek csak egy ember halt meg a csapatból: Charles Floyd őrmester, valószínűleg vakbélgyulladásban. Útjuk során sok indiánnal és prémvadásszal találkoztak és ezek többsége megjelenik a játékban kártyák formájában, hogy segítsék az expedíciódat (minden karakterkártya képessége a lapon látható személy tényleges szerepéhez kapcsolódik).

20170128_0049_lewis_and_clark.jpgA játék célja, hogy munkáslehelyezős technikával minél hamarább elérjed a kontinens másik oldalát. Az utat egy kis pálya szimbolizálja a táblán, ami folyós és hegyvidékes mezőkből áll. A játék mechanikája kicsit egyedi és az elején kaotikusnak is tűnhet a kezdő játékosoknak, nekem legalábbis ez volt a tapasztalatom. Lesz néha lehetőséged indiánt lerakni a tábla nagyobb részén elterülő indián táborra, ezzel nem is szokott baj lenni. Viszont a kézből kijátszott lapokat (amik az elején az eredeti expedíció tagjait testesítik meg) mindig meg kell támogatni vagy egy indián bábuval vagy egy másik kézben lévő lappal, de az utóbbit mindig megfordítva kell berakni az eredeti lap alá. Na itt voltak néha kisebb gondatlanságok az ismerőseimnek. Amikor erőforrásokat szeretnél beszerezni, akkor figyelni kell a szomszédod kijátszott lapjait is, mert azoktól is függ, hogy mennyit kaphatsz a tartalékból. Ugyanakkor a dereglyéd is betelik elég hamar és felhalmozni sem érdemes az árukat, mert annál lassabban fogsz haladni a folyón. Szóval sok mindent számításba kell venned az utad során. Mindenkinek egyénileg ér véget a köre éspedig akkor, ha már nem tud több lapot vagy indiánt kijátszani. Ekkor következik a táborbontás fázis, kiszámolod, hogy mennyit haladtál a csapatoddal és végül felveszed az összes kijátszott kártyádat. Az nyer, aki először átkel a kontinensen. Discoveries néven kiadtak egy kockás változatot is, amivel még nem játszottam, de gondolom, hogy egyszerűbb, gyorsabb és kisebb helyen is elfér.20170125_0017_lewis_and_clark.jpgTippek, trükkök:

- Nem jó megpakolt dereglyével várni a táborbontást, mert ilyenkor az is megeshet, hogy visszafele kell majd lépegetned a térképen. Próbáld meg kiszámolni, hogy mire is lesz szükséged az adott körben és eszerint tervezd meg a nyersanyag begyűjtését és felhasználását!

- A fenti okból a túl sok indián sem jó. Érdemes csak a játék elején nagy számban használni őket, utána egy, legfeljebb kettő maradjon nálad. Törekedj arra, hogy erős kártyákat vásárolj, amikkel majd jobban tudsz termelni, haladni!

- Az sem szerencsés, ha túl sok kártya van a kezedben, mert ekkor nagyon elhúzódhat az idő a táborbontásig. Szerencsére van lehetőség eldobni lapokat a kezedből: lapvásárlásnál egy kezedben lévővel kiegészítheted a vételárat (ilyenkor el kell dobnod) vagy az indián faluban van egy olyan akció, amikor három kártyától is megszabadulhatsz a kezedből.

- Mivel nem titkosak a kézben tartott lapok számai, mindig figyeld, hogy a két szomszédodnak éppen mennyi van a kezében. Ha nyersanyagokat szeretnél begyűjteni érdemes még az ellenfeled táborbontása előtt megtenned, mert ilyenkor az ő lapjain található ikonok is hozzáadódnak a tiedhez.20170128_0050_lewis_and_clark.jpgértékelés: 6/10

hosszúság: 120-150 perc

szabálymagyarázás: 30-40 perc

játékosok száma: 1-5

ajánlott játékosok száma: 3-5

kompetitív: 1/5

mechanika: draftolás, munkáslehelyezés, kézgazdálkodás

nehézség: gyakorlott

szerencse szerepe: kevés

téma: vadnyugatos felfedezős

kiadó: Ludonaute

kiadás éve: 2013

szerzők: Cédrick Chaboussit
20170125_0012_lewis_and_clark.jpgpro: érdekes játékmenet, váratlan kombó lehetőségek, egyedül is lehet játszani

kontra: elsőre talán nehezen érthető szabályrendszer, a túlzott gondolkodás meghosszabbíthatja a játékidőt (bár ez szinte minden játékra igaz lehet)
20170128_0046_lewis_and_clark.jpgkártya méretek:

84 db 63*88 mm-es kártya20170125_0018_lewis_and_clark.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsasjatekvarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr8312172378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása