Scythe, birodalmi lépegetők egy dízelpunkos világban
Amikor megláttam az első képeket, rögtön belopta magát a szívembe ez a világ. És mivel két ismerősöm is megvette a játékot nekem nem kellett...még. Igazából nem is tudom, hogy beszerezzem-e, mert az első pár játék után alább hagyott a hype, de ettől függetlenül egy jó játéknak tartom és mindig szívesen játszom vele. A Scythe (kiejtése: saɪð, kicsit hasonlít a brit size-ra és az amerikai side-ra) az első világháború után játszódik egy alternatív valóságban, ahol nagy, dízellel hajtott lépegetők jelentik a technika csúcsát. Innen is ered a "világ" elnevezése: dízelpunk. A világot egy hexákra felosztott térkép alkotja és minden hexán más nyersanyagot lehet termelni (összesen hat féle terület van és a tábla közepén elhelyezkedő Gyár). Az alapdobozban öt frakció foglal helyet: Polán Köztársaság, Saxoni Birodalom, Krím Kánság, Északi Királyság, Ruszjet Unió. A kiegészítőben további két népet kapsz: Albion Klán és a Togawa Sógunátus. Kick Starteren gyűjtöttek pénzt a játékra és ott lehetett további extrákkal megrendeli: fémpénzek, élethűbb nyersanyagok, nagyobb hexás tábla (az alaptáblát meg lehet fordítani és adtak hozzá egy tábla kiegészítőt) és egy száz oldalas keményborítós, csodálatos képekkel illusztrált "art book".
Minden frakciónak van egy különleges képessége és az egyes frakciók táblájához kihúzol egy akciótáblát is, amin a végrehajtható akciók azonosak csak a sorrendjük más, hogy legyen egy kis változatosság már a játék elején is. Anélkül, hogy nagyon belemennék mélyen a szabályba (mert arra ott van a magyarul is megtalálható szabálykönyv) a következő négy felső és négy alsó akció közül lehet választani egy körben: erősítés, termelés, mozgás, kereskedelem és fejlesztés, telepítés, építés, sorozás. Az ikonozás is elég egyértelmű például a piros hátterű pénzt befizeted, a zöld hátterűt meg megkapod. Három fajta lehelyezhető figura van a játékban: a hősöd, a négy darab 'mech'-ed és a nyolc darab munkásod. Itt megjegyezném, hogy a frakciók figurái nem csak színekben térnek el egymástól, hanem kinézetben is!
Különböző célok eléréséért lehet lerakni az úgynevezett győzelmi csillagokat: felépítetted mind a négy épületed, teljesítetted egy küldetésed (például a köröd végén legyen legalább húsz pénzed vagy kontrolálj legalább három falut; a játék elején mindenki húz két célkártyát, amiből egyet teljesíthet a játékos, kivéve a saxoni hős, aki akár mindkettő célért is lerakhat csillagot), elérted a maximum pontszámot a népszerűségi skálán, megcsináltad mind a hat fejlesztésed. A fejlesztés úgy működik, hogy a fenti akciósorról elveszel egy kockát és az alsó akciósorra rakod (a táblán ezeket a lehetséges helyeket mélyedésekkel és fekete-fehér csíkos kerettel jelölik). És hogy miért jó ez? Mert a fenti sorban így felszabadul egy hely, ami eddig le volt takarva, így például egy pénz helyet kettőt kapsz, a lenti sorban viszont letakarsz egy költséget, ezáltal mondjuk három helyett csak kettő vasért fogsz megépíteni egy 'mech'-et. No de vissza a győzelmi csillagokhoz! Amint lerakta valaki a hatodikat azonnal vége szakad a játéknak és jöhet az elszámolás.
A játék folyamán érdemes minél magasabbra felvinni a népszerűségi pontjaidat, mert annál magasabb szorzókat fogsz elérni (három szint van). Miért lehet pontokat kapni? A játék végén megmaradt pénzedért. Egy pénz egy pontot ér. Az is fontos, hogy hány győzelmi csillagot raktál le. Az összes általad kontrolált területért (a középső Gyár hexája három területnek felel meg) és minden két nyersanyagért. És végül lehet még pontokat szerezni a játék elején véletlenszerűen kiválasztott bónusz célért is (hat darab van belőle). Ezek mind építési kikötések: minél több alagút, tó, mező mellé felépített épületet jutalmazza.
A Scythe egy jó alkotás, de szerintem nem annyira kiemelkedő, mint ahogy pár toplista mutatja. Nagyobb volt a füstje, mint a lángja és inkább a grafika viszi el a hátán a játékot mintsem fordítva. Ami zavaró lehet, hogy a ruszjeteken kívül senki sem használhat egy akciót egymás után kétszer, ezért a játék eleje amolyan gondolkodásmentes csiki-csuki fordulókkal fog eltelni: termel, lép, termel, lép, termel, épít, termel, lép. Mivel mindenki egy három hexás félszigeten kezd sok helyre nem tudsz lépni. Aztán ott vannak a csaták. Bár nem olyan konfrontatív játék, de ha nem gyűjtesz elegendő hatalompontot és harci kártyát, mindenki téged fog megtámadni (az embereid ilyenkor nem halnak meg, csak visszakerülnek a bázisodra). Négy játékos felett már eléggé zsúfolt lesz a tábla és olyan szerencsétlen helyzet is megtörténhet, hogy teljesen beszorítanak téged a kis félszigetedre. A legtöbb játékra, de erre különösen igaz, hogy ha nem egyforma szinten lévő emberekkel ülsz le játszani (mennyire ismeri a játékot, mennyire szeret lassan gondolkodni), akkor az megmérgezheti a játékélményt. Sajnos arra is nagyon figyelni kell, hogy épp hol tart a másik győzelmi csillag ügyileg, mert olyan játékban is volt részem, amikor az ellenfél egy körben három csillagot is lerakott váratlanul kioldva ezzel a végelszámolást. Másik negatív dolog, hogy a frakciók szerintem nincsenek kiegyenlítve. Tapasztaltabb csapattal játszva egy-két frakció könnyen hátrányba kerülhet emiatt. Viszont ami nekem nagyon tetszett azok a találkozáskártyák voltak (a Gazdálkodj okosan szerencsekártyáira emlékeztettek: nyertél száz forint a lottón). Egyrészt mindegyik kártyán egy-egy szép, hangulatos festmény van, másrészt a három lehetőség közül egyet kiválaszthatsz (a polán hős Anna és medvéje Wojtek kettőt), a stratégiádnak legmegfelelőbbet. Az alapjátékban huszonnyolc ilyen kártya van és így kell elképzelni a lehetőségeket:
- zsákmányolj lőszert a titkos föld alatti létesítményből: kapj két hatalom és egy népszerűség pontot
- vesztegesd meg a kutatókat, hogy adjanak neked egy fejlett fegyvert: fizess két pénzt négy hatalom pontért cserébe
- sóval hintsd be a termőföldeket és kényszersorozd be a parasztokat: fizess (veszíts) két népszerűség pontot és sorozd be az egyik (lapod alján található) újoncodat
Tippek, trükkök:
- Érdemes minél előbb megépíteni azt a 'mech'-et, amelyik megnöveli eggyel a mozgásod, így a hősöddel és a lépegetőiddel nagyobb területet tudsz majd bejárni!
- Az elején ne "termelj" munkást, legfeljebb egyet, mert ha ennél többet hozol le, akkor minden egyes termelési akciónál fizetned kell hatalom pontot, népszerűség pontot, pénzt (a lehozott munkások számától függően)!
- Ha van lehetőséged rá, hogy mindenkit megelőzve elsőként érj a Gyárba, akkor tedd meg (például a ruszjetek tudnak egy falu és a Gyár között mozogni), így lehet esélyed kifogni valami jó kis kártyát, máskülönben meg nem kell erőltetni a Gyár kártyát, anélkül is lehet nyerni!
- Mindig legyen nálad egy harci kártya és rendelkezz legalább hét hatalom ponttal! Így nem leszel annyira könnyű préda az ellenfeleidnek!
értékelés: 5/10
hosszúság: 120-150 perc
szabálymagyarázás: 40-50 perc
játékosok száma: 1-5 (kiegészítővel 7)
ajánlott játékosok száma: 3-5
kompetitív: 3/5
mechanika: munkáslehelyezés, területellenőrzés, asszimetrikus képességek
nehézség: gyakorlott
szerencse szerepe: kevés
téma: dízelpunkos területfoglalós háborús
kiadó: Stonemaier Games
kiadás éve: 2016
szerző: Jamey Stegmaier
pro: nagyon szép és hangulatos grafika, egyedül is lehet játszani, magyarul is megjelent
kontra: kiforratlan mechanika, kiegyensúlyozatlan frakciók, unalmas kezdés
kártya méretek:
42 db 44*67 mm-es kártya
58 db 57*87 mm-es kártya
64 db 70*110 mm-es kártya